Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2009

Έχετε ένα νέο αίτημα φιλίας....


Με λένε Ειρήνη και είμαι χρήστης περίπου δυο χρόνια. Έγινα χρήστης γιατί μου το πρότεινε μια φίλη, το έκανε και εκείνη. Στην αρχή μου άρεσε πολύ και έτσι έπεισα και εγώ τους φίλους μου να κάνουν το ίδιο. Ο ένας μετά τον άλλον έγιναν και αυτοί χρήστες και πλέον δεν μπορούμε να σταματήσουμε......
Facebook ονομάζεται η νέα εξάρτηση «social networking» - όπως λέγεται στα σωστά ελληνικά- μαθητών, φοιτητών, εργαζόμενων ακόμα και των συνταξιούχων Ο καθένας έγινε χρήστης για διαφορετικό λόγο όλοι όμως κατέληξαν στο ίδιο σημείο: τουλάχιστον μια φορά την ημέρα να επισκέπτονται την προσωπική τους σελίδα στο facebook για να «δουν τι παίζει» όπως λένε χαρακτηριστικά
Το facebook σύμφωνα με ορισμό που παρέχει το Wikipedia.org είναι μια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης που λειτουργεί και ανήκει στη Facebook, Inc. Οι χρήστες μπορούν να προσθέτουν φίλους, να τους στέλνουν μηνύματα, να ενημερώνουν τα προσωπικά προφίλ τους και να ενημερώνουν τους φίλους τους για τον εαυτό τους.
«Το Facebook σας βοηθάει να συνδέεστε και να μοιράζεστε πράγματα με τους ανθρώπους στη ζωή σας.», «Είναι δωρεάν και ο καθένας μπορεί να γίνει μέλος.» γράφει η αρχική σελίδα του ιστοχώρου και ίσως αυτός να είναι και ο βασικός στόχος του εξ’αρχής. Το facebook ξεκίνησε στις 4 Φεβρουαρίου του 2004 από τον Mark Zuckerberg και δικαίωμα συμμετοχής σε αυτό αρχικά είχαν μόνο οι φοιτητές του Harvard ενώ αργότερα επεκτάθηκε για την Ivy League. Το όνομα της ιστοσελίδας προέρχεται από τα έγγραφα παρουσίασης των μελών πανεπιστημιακών κοινοτήτων μερικών αμερικάνικων κολεγίων και προπαρασκευαστικών σχολείων που χρησιμοποιούσαν οι νεοεισερχόμενοι σπουδαστές για να γνωριστούν μεταξύ τους. Πολύ αργότερα το δικαίωμα συμμετοχής επεκτάθηκε για όλους τους σπουδαστές πανεπιστημίων, κατόπιν για τους μαθητές σχολείων και τέλος για κάθε άνθρωπο του πλανήτη που η ηλικία του ξεπερνούσε τα 13 χρόνια.
Σήμερα το facebook μετρά 300 εκατομμύρια χρήστες οι οποίοι έχουν «ανεβάσει» στις προσωπικές τους σελίδες περίπου 4,7 δισεκατομμύρια φωτογραφίες.
Το «φατσοβιβλίο» σήμερα, έχοντας πλέον ανοίξει τις πόρτες του στο ευρύ κοινό, έχει ξεφύγει από τον αρχικό του στόχο που πιο πολύ παρέπεμπε στο «connecting people» και έχει αποκτήσει χαρακτηριστικά «Μεγάλου Αδερφού». Καθημερινά οι χρήστες ανανεώνουν τη σελίδα τους με νέες πληροφορίες για το τι έκαναν ή τι πρόκειται να κάνουν, ανεβάζουν φωτογραφίες και βίντεο δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε όλους τους φίλους τους και μη να κοιτάξουν μέσα από τη ψηφιακή κλειδαρότρυπα τη ζωή τους.
Η αλήθεια είναι πως έχουμε εντάξει για τα καλά το facebook στη ζωή μας. Βγαίνουμε για ποτό και βγάζουμε φωτογραφίες για να τις «ανεβάσουμε» στο προφίλ μας, πάμε εκδρομή τα ίδια, για καφέ, για ψώνια, στη σχολή, στο φροντιστήριο, παντού! Όταν γνωρίζουμε κάποιον πρώτα ζητάμε το όνομα του ως χρήστη του facebook για να τον προσθέσουμε στους φίλους μας και μετά ρωτάμε το κανονικό του όνομα ή το τηλέφωνό του. Σπαταλάμε άπειρες ώρες μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή κάνοντας ανούσια τεστάκια για να δούμε τι χρώμα είμαστε, τι αντικείμενο είμαστε, να βρούμε το ιδανικό επάγγελμα κλπ και μετά να τα συγκρίνουμε με αυτά των φίλων μας. Ανανεώνουμε το «status» μας μας για να πληροφορούμε τους φίλους μας για τις δραστηριότητες μας. Δίνουμε κοινώς ηλεκτρονικό «ραπόρτο» για τη ζωή μας.
Το θέμα του facebook έχει πάρει πια κοινωνικές διαστάσεις. Έχει ασκηθεί έντονη κριτική για θέματα που αφορούν στη λειτουργία του, την ασφάλεια που προσφέρει στους χρήστες του και για τον τρόπο χρήσης των προσωπικών στοιχείων που παρέχονται από αυτούς. Η γρήγορη ανάπτυξη του έχει δώσει βήμα σε πολλούς να ασχοληθούν και να σχολιάσουν τον νέο αυτό τρόπο επικοινωνίας, το τρόπο που επηρεάζει τη ζωή μας και τους κινδύνους που επιφυλάσσει η χρήση του.
Πριν το facebook ήταν το myspace . Πριν το myspace το hi5 και μετά από αυτά θα υπάρξει κάτι άλλο που θα διαδοθεί σαν αστραπή γιατί το facebook θα είναι πλέον παλιό και φυσικά γιατί το internet θα είναι προσιτό σε ακόμα περισσότερο κόσμο. Αν θέλουμε να εντοπίσουμε το πρόβλημα δεν θα πρέπει να ασχολούμαστε με μεμονομένες περιπτώσεις επιτυχημένων ιστοτόπων, αλλά με το ίδιο o internet. Σε άρθρο της Αντιγόνης Μιχοπούλου στο εβδομαδιαίο περιοδικό «Επίκαιρα» υπάρχει αναφορά σε λόγια του κ. Κωνσταντίνου Καλέπη, εμπορικού διευθυντή εταιρίας ασφαλείας Internet, ο οποίος λέει χαρακτηριστικά: « Ο οποιοσδήποτε ανοικτός υπολογιστής που είναι συνδεδεμένος με το internet, αποτελεί μια ΄΄ανοιχτή πόρτα΄΄ για απειλές.» Η φράση αυτή από μόνη της θα πρέπει να μας προβληματίζει...